Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce

V dnešním videu se podíváme na to, jak v kontingenční tabulce seskupit textové hodnoty. Seskupení textu v kontingenční tabulce je velmi užitečný nástroj, který vám umožní, bez zásahu do zdrojových dat, seskupit text v kontingenční tabulce do kategorií. Řekněme, že máte ve zdrojové tabulce pánské, dámské a dětské produkty. Jednotlivé skupiny produktů chcete mezi sebou porovnávat, to znamená, že vás zajímá, o kolik více se prodalo dámských produktů než například pánských produktů. Bez seskupení textu si budete muset vedle kontingenční tabulky udělat mezi výpočty, které nebudou součástí kontingenční tabulky. Dnes si ukážeme, jak seskupení docílit během několika málo kroků. 

Excelový soubor ke stažení

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce

Pro dnešní ukázku máme v tabulce produkty a jejich tržbami. V tabulce máme tři skupiny produktů, a to dámské, pánské a dětské oblečení. Rádi bychom mezi sebou jednotlivé skupiny oblečení porovnávali. 

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 0
Obrázek č.1 Zdrojová tabulka

Jedním ze způsobů, jak srovnání v kontingenční tabulce docílit je, že bychom do zdrojové tabulky přidali nový sloupec, kde bychom rozdělili produkty na dámské, pánské a dětské. Do stejných skupin ale můžeme produkty rozdělit přímo v kontingenční tabulce, bez nutnosti zasahovat do zdrojových dat, a to pomocí seskupení dat.

Obrázek č.2 Manuální doplnění kategorií do zdrojové tabulky

V prvním kroku vytvoříme z této zdrojové tabulky hodnot kontingenční tabulku. Klikneme do tabulky a na kartě Vložení vybereme Kontingenční tabulka. Zde vybereme z Tabulky nebo oblasti. V poli tabulka zkontrolujeme, že máme vybraný celý rozsah tabulky a pro jednoduchost vložíme kontingenční tabulku na stejný list vedle zdrojové tabulky. Potvrdíme vytvoření kontingenční tabulky.

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 2
Obrázek č.3 Vytvoření kontingenční tabulky

Na řádky kontingenční tabulky vložíme produkty a do pole hodnoty vložíme tržby. Rovnou upravíme formát hodnot, klikneme do sloupce tržeb a klikneme pravým tlačítkem myši a vybereme Formát čísla. Zde vybereme měnu a nastavíme měnu bez desetinných míst. V tuto chvíli ukazuje kontingenční tabulka tržby po jednotlivých produktech.

Použijeme seskupení hodnot. Proto, abychom hodnoty v kontingenční tabulce seskupily, tak musíme nejprve označit hodnoty, které spolu chceme seskupit do jedné kategorie. Začneme dámskými produkty. Označíme první dámský produkt, držíme klávesu CTRL a označíme další dámský produkt. Pořád držíme klávesu CTRL a postupně takto označíme všechny dámské produkty v tabulce. Když máme všechny produkty označené tak klikneme pravým tlačítkem myši a vybereme Seskupit.

Obrázek č.4 Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce

Tím se označené produkty seskupí do jedné skupiny. Jak si můžete všimnout, tak kontingenční tabulka zároveň seskupila do vlastních skupin i jiné produkty. Těchto nově vytvořených skupin si nebudeme všímat a rovnou seskupíme i pánské produkty. 

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 4
Obrázek č.5 Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce

Budeme postupovat jako u dámských produktů. Postupně označíme jednotlivé pánské produkty, zatímco držíme klávesu CTRL. Když máme produkty označené klikneme pravým tlačítkem myši a vybereme Seskupit. Produkty se seskupily do vlastní skupiny. Dětské produkty už ve vlastní skupině jsou, takže jsme si jeden krok ušetřili. Teď postupně přejmenujeme skupiny.

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 5
Obrázek č.6 Seskupení textových hodnot v kontinenční tabulce

Označíme první skupinu a v příkazovém řádku se objeví název skupiny. Smažeme tento název Skupina a přejmenujeme skupinu na Dámské produkty. Název potvrdíme klávesou ENTER a přejmenujeme rovnou i další skupiny, a to na Dětské produkty a Pánské produkty.  

Obrázek č.7 Přejmenování skupin

Teď máme v kontingenční tabulce rozdělené produkty do vlastních skupin. Kontingenční tabulka na úroveň těchto skupin dopočítala mezisoučty, takže teď vidíme, kolik se dohromady prodalo jednotlivých skupin oblečení a hodnoty můžeme mezi sebou i porovnávat. 

Řekněme, že bychom chtěli do tabulky ještě přidat procentuální podíl prodaných produktů na celkových tržbách. Chytneme pole tržby a přetáhneme ho ještě jednou do tabulky do pole hodnoty. Klikneme na pole tržby v kontingenční tabulce a vybereme Zobrazit hodnoty jako a % z celkového součtu. Sloupec tržeb se změnil na procenta a známe tedy podíl tržeb jednotlivých kategoriích na celkových tržbách.

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 7
Obrázek č.8 Porovnávání seskupených kategorií v kontingenční tabulce

Všimněte si, že se seskupení hodnot přidalo rovněž i do polí kontingenční tabulky. S tímto polem teď můžeme normálně pracovat, jako by se jednalo o klasické pole kontingenční tabulky. 

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 8
Obrázek č.9 Nově přodané seskupení pole mezi pole kontingenční tabulky

Můžeme rovněž změnit název pole. Stačí kliknout na pole v kontingenční tabulce a vybrat Nastavení pole a v poli vlastní název můžete pole přejmenovat.

Obrázek č.10 Přejmenování seskupeného pole v kontingenční tabulce

Řekněme, že vytvoříme druhou kontingenční tabulku, kde budeme chtít jednotlivé kategorie produktů filtrovat. Vytvoříme druhou kontingenční tabulku, kde na řádky vložíme produkty, do pole hodnoty tržby a do filtru kontingenční tabulky vložíme pole kategorie.

Jelikož teď ve filtru nemáme nic vybrané, tak máme v tabulce zobrazené všechny produkty. Když ale ve filtru vybereme Dámském produkty, tak se tabulka přefiltruje a zobrazí pouze dámské produkty. 

Seskupení textových hodnot v kontingenční tabulce 10
Obrázek č.11 Seskupené pole ve filtru kontingenční tabulky

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

5 tipů pro tisk v Excelu | Excelové triky

V dnešním videu si projdeme několik tipů pro tisk listů v Excelu. Určitě se vám to někdy stalo. Vytvoříte tabulky v Excelu, vše naformátujete a zkontrolujete a stisknete

Jedna odpověď

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *